• Onze website wordt moment geüpdatet! Komt u er niet uit? Mailt u aub dan naar info@wheelpoint.nl
  • Bij ons is het mogelijk om uw huidige velgen in te ruilen!
  • 6 dagen per week geopend, ook in de avonduren!
  • Altijd 500 sets voorgemonteerd op voorraad, nieuw & gebruikt!
  • Onze website wordt moment geüpdatet! Komt u er niet uit? Mailt u aub dan naar info@wheelpoint.nl
  • Bij ons is het mogelijk om uw huidige velgen in te ruilen!
  • 6 dagen per week geopend, ook in de avonduren!
  • Altijd 500 sets voorgemonteerd op voorraad, nieuw & gebruikt!

TPMS bandenspanningssensoren

TPMS-sensoren

Sinds 1 november 2014 is het verplicht voor álle nieuw geregistreerde auto's om een bandenspanningscontrolesysteem te hebben.

Het zogehete TPMS, oftewel Tyre Pressure Monitoring System. Op deze pagina leggen we verder uit wat TPMS is, en hoe Wheelpoint u hierbij kan helpen.

Zo werkt het

Het bandenspanningscontrolesysteem bestaat uit elektronische sensoren/ventielen die in de wielen gemonteerd worden en die continu de bandenspanning (en soms temperatuur) van de banden registreert. Dit is het zogenoemde "active" TPMS systeem waarbij elk wiel een speciaal bandenspanningsventiel heeft, en waarbij u in de auto ook exact kunt aflezen wat de druk in elke band is. 

Zodra de bandenspanning van één van de banden te hoog of te laag is krijgt u automatisch een melding op het dashboard dat er iets mis is. Maar ook als er een sensor defect is of u rijdt met een set wielen zonder de vereiste sensoren krijgt u een foutmelding. Dit TPMS systeem is namelijk verplicht en kan niet worden gedeactiveerd. Vanaf 2018 worden de APK regels ook zodaning aangepast dat er geen foutmelding in het TPMS systeem mag zitten, anders wordt de auto afgekeurd. 

Waarom?

De invoering van de TPMS-sensoren komt voort uit onderzoeken die zijn gedaan naar de oorzaak van diverse ongevallen.

Hieruit is naar voren gekomen dat er jaarlijks ruim 24.000 ongevallen gebeuren wat te wijten is aan een verkeerde (veelal te lage) bandenspanning. Door de verplichting van de TPMS-sensoren wil de Europese Unie de veiligheid van de weggebruiker bevorderen. 

Twee bijkomende voordelen van de TPMS-sensoren voor de automobilist is het brandstofverbruik en de bandenslijtage. Door continu te rijden met de juiste bandenspanning verbruikt u minder brandstof en met een juiste bandenspanning zullen uw banden minder hard slijten dan wanneer u rijdt met een te lage bandenspanning. 

Verschillende TPMS systemen

Er bestaan 2 soorten TPMS systemen:

  1. Direct TPMS systeem: Dit zijn sensoren (speciale ventielen) die in de band zitten die de bandendruk en temparatuur meten. Deze worden doorgegeven aan de elektronica van de auto. De sensoren zitten meestal direct achter het ventiel en zijn van de buitenkant niet te zien. U kunt het slechts herkennen aan het feit dat de ventielen in de meeste gevallen van metaal zijn, en niet van flexibel rubber. 
  2. Indirect TPMS systeem: Via dit systeem wordt de software van de auto gebruikt (ESP of bijv. ABS) om de bandenspanning te berekenen. U heeft dan geen speciale TPMS bandenspanningssensoren in uw velgen nodig. U kunt dit herkennen aan het feit dat u via de boordcomputer niet de exacte druk per band kunt aflezen, en aan het feit dat er gewoon normale flexibele/rubberen ventielen in uw velgen zitten. 

Montage en TPMS apparatuur

Het monteren van banden en velgen vereist deskundigheid en het juiste gereedschap.

Dit was altijd al het werk van de erkende bandenspecialist, maar door de komst van de TPMS-sensoren wordt er nog meer deskundigheid gevraagd. Het op de juiste manier inlezen van de sensoren is van groot belang om de communicatie tussen de sensoren en uw auto goed te laten functioneren. De sensoren zijn vaak gevoelige ventielen die alleen op deskundige wijze (met het juiste aanhaalmoment!) gemonteerd kunnen worden, en waarbij dus ook enig programmeerwerk komt kijken.

Wij gebruiken de A-kwaliteit TPMS producten van het merk Autel. 

Sensor:
De MX-Sensor van Autel is een auto-specifieke sensor die herprogrammeerbaar is. Deze lichtgewicht sensor is uniek in zijn soort, weegt slechts 17,5 gram en is beschikbaar voor vrijwel alle automerken/-modellen. De metalen ventielen zijn geschikt voor hoge snelheden en eenvoudig te monteren. Voor auto's met lagere topsnelheden is er ook een flexibele rubberen variant beschikbaar. 

Diagnosetool:
De Autel Maxi TPMS® TS601 is de meest krachtige TPMS-diagnose- en service-tool in de wereld. Deze tool is in staat een auto volledig te diagnosticeren op het gebied van TPMS problemen. Daarnaast kan hij universele TPMS sensoren activeren, kopiëren en repareren. Bovendien wordt onze TPMS computer elke maand voorzien van de nieuwste update, zodat wij altijd de juiste ondersteuning kunnen bieden voor elke nieuwe auto die op de markt komt. 

Voordelen van de Autel MX sensor:
- Lichtgewicht sensor (17,5 gram)
- Batterij met 5-7 jaar levensduur
- Herprogrammeerbaar, dus eventueel "mee te nemen" naar een nieuwe auto
- 1 jaar garantie
- Soms wel tot 75% goedkoper dan OEM TPMS ventielen bij de dealer!
- Vaste lage prijs (175 euro per 4 stuks incl. montage/programmeren bij aankoop nieuwe set velgen).