TPMS sensoren
TPMS-sensoren
Sinds 1 november 2014 is het verplicht voor álle nieuw geregistreerde auto’s om een bandenspanningscontrolesysteem te hebben. Het zogehete TPMS, oftewel Tyre Pressure Monitoring System. Op deze pagina leggen we verder uit wat TPMS is, en hoe Wheelpoint u hierbij kan helpen.
Verschillende TPMS systemen:
Er bestaan 2 soorten TPMS systemen:
Direct TPMS systeem
Dit zijn sensoren (speciale ventielen) die in de band zitten die de bandendruk en temparatuur meten. Deze worden doorgegeven aan de elektronica van de auto. De sensoren zitten meestal direct achter het ventiel en zijn van de buitenkant niet te zien. U kunt het herkennen aan het feit dat de ventielen in uw huidige velgen in de meeste gevallen van metaal zijn, en niet van flexibel rubber. Ook kunt u dan in de boordcomputer van de auto de exacte druk (en soms temperatuur) per band aflezen. Controleert u dit aub altijd goed voordat u bij ons een bestelling doet.
Indirect TPMS systeem
Via dit systeem wordt de software van de auto gebruikt (ESP of bijv. ABS) om de bandenspanning te berekenen. U heeft dan geen speciale TPMS bandenspanningssensoren in uw velgen nodig. U kunt dit herkennen aan het feit dat u via de boordcomputer niet de exacte druk per band kunt aflezen, en aan het feit dat er in de meeste gevallen
Komt u er niet uit? Neem contact met ons op voor een passend advies!
gewoon normale flexibele/rubberen ventielen in uw huidige velgen zitten. Het systeem geeft alleen een melding als er een band te slap is. U kunt in de boordcomputer van de auto NIET de exacte druk of temperatuur per band aflezen, enkel of het systeem "actief/groen" is. Wanneer een band te slap is, zal deze een hoger aantal omwentelingen hebben dan de overige 3 banden, en dit wordt door het ABS systeem geregistreerd en als een bandenspannings-waarschuwing weergegeven.
Komt u er niet uit? Neem contact met ons op voor een passend advies!
Zo werkt het TPMS:
Er bestaan 2 soorten TPMS systemen:
Het bandenspanningscontrolesysteem bestaat uit elektronische sensoren/ventielen die in de wielen gemonteerd worden en die continu de bandenspanning (en soms temperatuur) van de banden registreert. Dit is het zogenoemde “active” TPMS systeem waarbij elk wiel een speciaal bandenspanningsventiel heeft, en waarbij u in de auto ook exact kunt aflezen wat de druk in elke band is.
Zodra de bandenspanning van één van de banden te hoog of te laag is krijgt u automatisch een melding op het dashboard dat er iets mis is. Maar ook als er een sensor defect is of u rijdt met een set wielen zonder de vereiste sensoren krijgt u een foutmelding. Dit TPMS systeem is namelijk verplicht en kan niet worden gedeactiveerd. Vanaf 2018 worden de APK regels ook zodaning aangepast dat er geen foutmelding in het TPMS systeem mag zitten, anders wordt de auto afgekeurd.
Waarom TPMS sensoren?
De invoering van de TPMS-sensoren komt voort uit onderzoeken die zijn gedaan naar de oorzaak van diverse ongevallen.
Hieruit is naar voren gekomen dat er jaarlijks ruim 24.000 ongevallen gebeuren wat te wijten is aan een verkeerde (veelal te lage) bandenspanning. Door de verplichting van de TPMS-sensoren wil de Europese Unie de veiligheid van de weggebruiker bevorderen.
Twee bijkomende voordelen van de TPMS-sensoren voor de automobilist is het brandstofverbruik en de bandenslijtage. Door continu te rijden met de juiste bandenspanning verbruikt u minder brandstof en met een juiste bandenspanning zullen uw banden minder hard slijten dan wanneer u rijdt met een te lage bandenspanning.
Montage en TPMS apparatuur:
Het monteren van banden en velgen vereist deskundigheid en het juiste gereedschap.
Dit was altijd al het werk van de erkende bandenspecialist, maar door de komst van de TPMS-sensoren wordt er nog meer deskundigheid gevraagd. Het op de juiste manier inlezen van de sensoren is van groot belang om de communicatie tussen de sensoren en uw auto goed te laten functioneren. De sensoren zijn vaak gevoelige ventielen die alleen op deskundige wijze (met het juiste aanhaalmoment!) gemonteerd kunnen worden, en waarbij dus ook enig programmeerwerk komt kijken.
Wij gebruiken de A-kwaliteit TPMS producten van het merk Autel, HUF, en Eurosensor.
Autel MX-Sensor (universeel programmeerbaar)
De MX-Sensor van Autel is een auto-specifieke sensor die herprogrammeerbaar is. Deze lichtgewicht sensor is uniek in zijn soort, weegt slechts 17,5 gram en is beschikbaar voor vrijwel alle automerken/-modellen. De metalen ventielen zijn geschikt voor hoge snelheden en eenvoudig te monteren. Voor auto’s met lagere topsnelheden is er ook een flexibele rubberen variant beschikbaar.
HUF Intellisens sensor (Auto specifiek volgens OEM protocol)
De HUF IntelliSens TPMS sensoren zijn vaak autospecifiek, en worden door HUF in licentie van de autofabrikanten volgens een OEM protocol geproduceerd. Kortom, u heeft precies dezelfde eigenschappen en functies als met een originele sensor die van de dealer is. Echte Duitse A-kwaliteit, en net een stapje beter/meer dan een universele Autel MX-sensor. Leverbaar in zilvergrijs of zwart.
Deze sensoren geven enkel bandendruk en soms ook temperatuur door, en worden door ons vakkundig geprogrammeerd specifiek voor uw auto. Naast de bandenspanning geven deze sensoren geen verdere informatie of protocollen door aan de auto. Leverbaar in zilvergrijs of zwart.
Voordelen van deze bandenspanningssensoren:
- Lichtgewicht sensor (17,5 gram)
- Batterij met 5-7 jaar levensduur
- Meestal herprogrammeerbaar, dus eventueel “mee te nemen” naar een nieuwe auto
- 1 jaar garantie
- Soms wel tot 50% goedkoper dan OEM TPMS ventielen bij de dealer!
- Vaste lage prijs