Een iconische auto sinds de jaren 90: 26 jaar Audi A4
Zesentwintig jaar geleden, in 1994 werd de eerste Audi A4 gebouwd. Maar liefst 500.000 exemplaren rolden er van de band in de eerste 20 maanden. Je zag hem al snel overal. In 1995 werden alleen al in Duitsland 120.000 voertuigen verkocht. De Audi A4 was toen de levensader voor Audi. Hij zorgde ervoor dat de kassa’s gingen rinkelen. De Audi A4 was al snel even populair als de muziek van die tijd die door de radio van de auto galmde. Ga eens mee op een reis terug in de tijd, naar de jaren negentig en ontdek hoe de Audi A4 vanaf het begin voor de nodige emotie zorgde in de autowereld. Iedereen was onder de indruk van het sportieve, elegante ontwerp. In het interieur van de eerste Audi A4 werden al hoogwaardige materialen, nieuwe veiligheidsnormen en gebruiksvriendelijke technologie gecombineerd tot een vloeiend geheel. De vier ringen vooraan verschenen voor het eerst en maakten duidelijk dat dit de opvolger was van de Audi 80. Maar hoe is de Audi A4 een absolute bestseller en begeerde cult-auto geworden?
De jaren negentig begonnen sensationeel
De val van de Berlijnse muur, de muntunie en de bijbehorende opleving van Audi zorgden voor een recordverkoop in 1991. Ze realiseerden een omzet van 14,8 miljard Duitse mark. Twee jaar later stortten de cijfers in. Dit kwam door een wereldwijde economische recessie en de vertraging van de Duitse economie na de hereniging van West- en Oost-Duitsland. Dit leidde tot een stagnerende verkopen en resulteerde zelfs bezuinigingen op personeel in 1993 en 1994. Maar toen kwam de A4.
De bouw van de Audi A4 luidde een nieuw tijdperk in
In 1994 rolde de eerste Audi A4 van de band. Het was de opvolger van de Audi V8. Het werd een nieuw middenklasse model. Er was direct grote vraag naar en het werd meteen een bestseller.
De eerste generatie: 1994-2001
De nieuwe compacte auto had voorwielaandrijving en een aan de voorzijde gemonteerde motor onder een vrij lange motorkap. Er werden veel varianten van de A4 geproduceerd doorheen de geschiedenis, maar van alle modellen van de Audi A4 die geproduceerd werden was de eerste versie van de A4 vierdeurs sedan de populairste. In februari 1996 bood Audi de A4 aan in het stadswagenmodel. De Europese markten kregen een breed scala aan motorkeuzes, waaronder de 2.8-liter benzinemotoren en een 1.9-liter dieselmotor met de VE-technologie van Volkswagen.
Een facelift in 1998-99
De eerste generatie van de Audi A4 kreeg in 1998 een nieuwe look met de Audi A4 B5. Dit waren de enige veranderingen in de eerste zeven jaar van zijn bestaan. In het bijzonder werd de oude 2,8-liter 30-kleppenmotor vervangen door een nieuwe versie met een 12-kleppenformaat. Ze boden ook een 2,5-liter turbomotor aan met een directe injectie V6-dieselmotor die kon worden gecombineerd met een handgeschakelde zes-versnellingsbak. Er kwamen ook enkele kleine veranderingen in het interieur en exterieur, zoals nieuwe deurgrepen en koplampen.
De tweede generatie debuteerde in het jaar 2000
Designer Peter Schreyer had een grote invloed op het nieuwe ontwerp. Al van 1996 begon hij te werken aan de nieuwe generatie van de Audi A4. Er kwamen een paar belangrijke upgrades. Er kwamen twee nieuwe versies op de markt. De 1,8-liter 20-kleppen turbo werd beschikbaar in een keuze van 148 pk en 178 pk en een handgeschakelde zes-versnellingsbak. De 2,8-liter V-6 werd vervangen door een 2,0-liter en 3,0-liter met aluminiumlegeringen en een kracht van 217 pk. Ook de 1.9 Turbo Direct-injectiemotor kreeg een upgrade. De nieuwe generatie werd uitgerust met een antiblokkeerremsysteem en elektronische remkrachtverdeling. Dit werd de nieuwe standaard, samen met een dynamisch koppelingssysteem. In juni 2001 werd de nieuwe Avant geïntroduceerd voor het modeljaar 2002. Krachtige upgrades werden gemaakt en een Audi A4 Cabriolet verscheen voor het eerst in het straatbeeld, dit ter vervanging van de oudere 80-versie van de Cabriolet.
Derde generatie: 2004-2009
Op het einde van 2004 werd de nieuwe Audi A4 van de derde generatie geïntroduceerd. Hij kwam op de markt met revisies in de ophangingsgeometrie en de stuurinstellingen en het had een reeks nieuwe verbrandingsmotoren. Hij was uitgerust met navigatiesystemen en elektronica? Het chassis werd voorzien van een nieuwe grillmontage voor de radiator en een aantal kleine wijzigingen in de detaillering, maar het interieur en het dashboard bleven voorlopig ongewijzigd.
Vierde generatie: 2008-2016
De Audi A4 die in 2011 werd voorgesteld had een echte facelift gekregen. Het model onderging een aantal opmerkelijke wijzigingen, waaronder een herontwerp van de lichten. Er kwamen led-achterlichten en koplampen samen met nieuwe vormen voor de mistlampen. De iets robuustere voorzijde en de dubbele uitlaat waren nauw op elkaar afgestemd. Er kwam een nieuw ontwerp voor de contactsleutels en de wagen werd voorzien van een drie spaaks stuur. Daarnaast werden ook een aantal nieuwe bedieningsknoppen toegevoegd. Samen met de nieuwe airconditioningbedieningen, de elektrische ruiten met chromen sluitingen en een nieuw infosysteem was het deze keer een echte vernieuwing en modernisering van het interieur. Het succesvolle middenklasse-model was nog strakker en sportiever gemaakt. De buitenkant is ingebed in een nieuw design. Het grote multimedia- en navigatiescherm met touchscreen biedt de klant een ervaring die hij kent via zijn smartphone. Het middenklasse-model oogt nog dynamischer en van hogere kwaliteit dankzij de sportievere ontwerpaccenten.
Huidige generatie: 2016 tot nu
De huidige generatie van de Audi A4 werd onthuld in 2015 op het autosalon van Frankfurt en verscheen voor het eerst op de weg in 2016. De nieuwe generatie had een iets groter formaat dan de vorige generatie, maar de nieuwe materialen maakten hem ook veel lichter. Frank Mimili was de ontwerper en Rediger Mueller is verantwoordelijk is voor het interieurontwerp. Audi speelt altijd in op de evolutie bij andere merken. Een nieuwe update introduceert een motor met een hybridemotor.
Eerste generatie racewagen
Vanaf het begin, werd er ook gewerkt aan een raceversie van de Audi A4. Die was uitgerust met een speciale 1,8-liter 20V-motor met vijf kleppen per cilinder uit hun versie van een super tour raceauto. Het was een met een vermogen van 176 pk en 173 lb.-ft koppeling. De motorupgrades gingen in de loop van de jaren verder. Met de 2,8-liter V6 die 190 pk produceerde, aangedreven door een nieuwe motor werd de auto steeds sneller. Na testen in de windtunnel werd het racemodel ook steeds aerodynamischer waardoor hij steeds beter kon concurreren met andere merken.
Het interieur van de nieuwste modellen
Het interieur van de nieuwste modellen van de Audi A4 ziet er nog sportiever uit dan vroeger. De vloeiende lijnen maken het licht, elegant en helder. De perfecte functionaliteit en voldoende ruimte binnen het interieur van de A4-modellen ziet er sportiever uit. Het compromisloze denkwerk van de ingenieurs en ontwerpers bij Audi uit zich in nieuwe materiaalkeuze en het gebruik ervan.
Comfortabel zitten
Beide zetels zijn voorzien van een hoogteverstelling. Ze bieden een stevige ondersteuning voor de rug. Er zijn elektrische lendensteunen met een geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel. Er is zetelverwarming, ook voor de zetels achterin en een verstelbare middenarmsteun voorzien van een opbergzak. Op alle vijf de zitplaatsen hebben passagiers genoeg ruimte voor hoofd, armen, benen en voeten, het instappen is daardoor geen probleem.
Accessoires en snufjes
In de portiervakken, in de middenconsole en in de opvouwbare achterste armsteun bevinden zich bekerhouders. Audi biedt optioneel opbergnetten voor de rugleuningen van de voorstoelen, bekerhouders voor de achterste zetels en een opbergpakket. De belangrijkste componenten zijn twee netten en opbergvakken onder de voorstoelen.
Daarnaast is de ontwikkeling van velgen voor je Audi A4 natuurlijk ook niet stil gaan zitten. Er zijn diverse mogelijkheden als je op zoek bent naar Audi A4 velgen of Audi velgen. Van brede 5 spaaks velgen zoals de Advanti Nepa Silver tot de 10-spaaks Oxxo Liberty Dark of 14-spaaks GMP Atom of GMP Gunner in zilver of zwart.
Andere accessoires zijn ook zeer ver ontwikkeld zoals stuurhoezen, verlichting, bekleding, autospiegels tot aan ventieldopjes toe.
Nieuw samengestelde kleuren en materialen
Toen de Audi A4 een nieuwe upgrade kreeg, werd er duidelijk ook aan het interieur gedacht. De nieuwe, eendelige afdekking op het instrumentenpaneel worden standaard geleverd met nieuwe, hoogwaardige grijze verf. De hoes op de middenconsole rond de klimaatregeling en de radio is in hoogglans zwartgeverfd.
Het decoratieve inlegwerk zijn in staalgrijze, reflecterende verf, bij de Ambition ook in veenbruin. Op verzoek van de klant kan Audi speciale materialen leveren zoals aluminium Trigon of de houten onderdelen in donker notenhout bruin en natuurlijk essenhout. Een speciale blikvanger is het multiplexpaneel van de Beaufort. De interieurontwerpers van Audi hebben ook het kleurenpalet opnieuw gemengd. Bijna alle kleuren voor de bovenbekleding, het tapijt, het dashboard, de deurpanelen en de afdekkingen zijn nieuw, met uitzondering van zwart. Afhankelijk van het model levert Audi de kleuren grijs, kastanjebruin, maanzilver, moorbruin, beige, fluweelbeige, zwart en titanium grijs. Stoffen hoezen zijn standaard voor de zetels. Als optie biedt Audi de leren zetels voor het exclusief assortiment. Bij deze uitrusting zijn de armleuningen in de deuren ook bedekt met leer.
Bediening is nog eenvoudiger
Het bedienen van de Audi A4 werd eenvoudiger. De contactsleutel, de stuurkolomhendel en het drie-spaaks stuur zijn opnieuw ontworpen, ze bestaan uit chroom en een hoogglans inleg. Optioneel is er een afgevlakte rand aan de onderkant, schakelknoppen op het stuur voor de automatische transmissie en nieuwe multifunctionele knoppen die een intuïtieve logica volgen, ook de navigatie-info is vernieuwd. De bedieningselementen voor de airconditioning en het infotainmentscherm dragen fijne chromen randen. Hetzelfde geldt voor de knoppen van de ruitbediening, de ventilatieopeningen en de elektrische verstelschakelaars voor de stoelen.
De de populairste modellen
Bij de eerste generaties waren dat:
- AUDI A4 2.0L 30 TDI 7AT (136 HP)
- AUDI A4 2.0L 35 TDI S tronic 7AT (163 HP)
- AUDI A4 2.0L 40 TDI quattro S tronic 7AT (190 HP)
- AUDI A4 3.0L 45 TDI quattro tiptronic 8AT (231 HP)
- AUDI A4 2.0L 35 TSFI S tronic 7AT (150 HP)
- AUDI A4 2.0L 40 TSFI S tronic 7AT (190 HP)
- AUDI A4 2.0L 45 TFSI quattro S tronic 7AT (245 HP)
Momenteel zijn dat:
- AUDI A4L 1.8l TFSI 6MT (160 HP)
- AUDI A4L 1.8l TFSI CVT (160 HP)
- AUDI A4L 2.0l TFSI CVT (180 HP)
- AUDI A4L 2.0l TFSI Quattro 7AT (211 HP)
- AUDI A4L 3.0l V6 TFSI Quattro 7AT (272 HP)